maandag 6 januari 2014

made-by

Made-By: meer biokatoen, tencel en hennep
E-mail
vrijdag 27 juli 2012
In 2011 hebben modemerken 5 procent minder gebruik gemaakt van biologisch katoen. Onder de 34 merken die aangesloten zijn bij Made-By - het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties - steeg het gebruik van biologisch katoen juist met 20 procent in 2011.
De merken die zijn aangesloten bij Made-By, zoals Kuyichi, Mim-pi en Ted Baker, maakten in 2011 2 procent meer gebruik van duurzame vezels dan in 2010. Materialen als gerecycled katoen en gerecycled wol werden minder populair. In 2010 steeg het gebruik van materialen uit deze duurzaamste stoffencategorie nog met 114 procent. Het afgelopen jaar werd echter vaker gekozen voor tencel, biologisch katoen en hennep. In totaal werd er door de 34 modemerken 555.404 kilo biologisch katoen gebruikt.
Allanna McAspurn, CEO bij de organisatie voor duurzame mode, zag veel uitdagingen in 2011. "Door klimatologische druk, beperkte middelen en toegenomen vraag vanuit opkomende markten, was de prijs van katoen en wol erg hoog. Polyester was zelfs 60 procent duurder dan in 2010," zegt McApurn. Door deze prijsstijgingen, kwamen de marges onder druk en bleef er minder ruimte over om te investeren in duurzame mode. "Maar er zijn ook organisaties als Greenpeace die investeringen juist aanwakkeren.” Greenpeace hield het afgelopen jaar acties als Dirty Laundry, waarbij aandacht werd gevestigd op het gebruik van giftige stoffen in de kledingindustrie.
34 merken uit acht landen zijn momenteel aangesloten bij Made-By, dat zijn er vier minder dan vorig jaar. Onder andere de merken Edun uit Ierland en het Nederlandse Kidscase haakten af. Het afgelopen jaar verwelkomde de organisatie drie nieuwe merken: Chasin’, G-Star en Adolfo Dominguez.
"Alleen als we onze verantwoordelijkheid nemen tegenover de maatschappij en het milieu, zijn we in staat om onze positie als een toekomstgericht bedrijf te behouden," laat het Nederlandse jeansmerk G-star weten in het jaarverslag van Made-By. Volgens eigen zeggen richt het bedrijf zich op goede sociale en milieuvriendelijke omstandigheden in de productieketen, het verminderen van de directe impact op het milieu in de bedrijfsvoering en de betrokkenheid bij de bevolking in de productielanden.
Foto groot: G-star

Geen opmerkingen:

Een reactie posten